17 ájurvédských tipů na to, co je dobré stihnout ještě před snídaní

Jak vypadají vaše rána? Jste s nimi spokojeni, nebo cítíte prostor pro zlepšení? Přinášíme vám 17 rad ájurvédského lékaře Vasanta Lada, které vám mohou pomoci správně nastartovat den.

 

Vasant Lad ve filmu Doktor z Indie.

 

Ájurvédský lékař Vasant Lad ve své Učebnici ájurvédy popisuje způsoby péče o tělo a zdůrazňuje, že pro vnesení radikální změny nejen do těla, ale i do mysli a do vědomí je naprosto nezbytný pravidelný každodenní režim. „Pravidelnost ve spánku, vstávání, stravování, vylučování a dalších aspektech každodenní rutiny přináší disciplínu a vede k dobrému zdraví. Napomáhá trávení, vstřebávání a vyvolává sebeúctu, disciplínu, mír, štěstí a dlouhověkost,“ píše lékař.

Podle doporučení Vasanta Lada by měl člověk jen před snídaní zvládnout celkem 17 úkonů sebepéče. Ne vždy asi stihneme všechny – a možná ani nebudeme mít takovou ambici, seznam doktora Lada nás přesto může inspirovat. Tady je: 

1. Pohled na ruce. Je dobré se probouzet předtím, než vyjde slunce, kdy v přírodě vládnou sattvické kvality, jež přinášejí mír mysli a svěžest do smyslů. Východ slunce se liší podle ročního období, ale v průměru bychom měli vstávat mezi 5. a 7. hodinou.

Pozdější vstávání vám může způsobovat pocit tíže a otupělosti během celého dne. Hned po probuzení se na chvíli zadívejte na své ruce a pak si jimi jemně přejeďte po obličeji a hrudníku a dolů k pasu pro očištění aury.

2. Modlitba. Než vstanete z postele, proneste modlitbu. Zde je jedna vhodná:

Drahý Bože, 
jsi ve mně, v každém mém dechu, v každém ptákovi, v každé mohutné hoře.
Tvůj laskavý dotek dosahuje na vše a já jsem dobře chráněný.
Děkuji ti, Bože, za tento krásný den, jenž mám před sebou.
Nechť radost, láska, mír a soucit jsou dnes součástí mého života a všech kolem mě.
Léčím a jsem léčený.

Po této modlitbě se pravou rukou dotkněte země, pak si tutéž ruku položte na čelo s velkou láskou a úctou vůči Matce Zemi.
 


3. Umyjte si obličej, ústa a oči. Opláchněte si obličej chladnou vodou a vypláchněte si ústa. Oči si omyjte studenou vodou a jemným třením si namasírujte oční víčka. Sedmkrát mrkněte a otočte očima oběma směry, pak si obličej osušte čistým ručníkem. 

4. Napijte se vody. Vypijte sklenici vody o pokojové teplotě nejlépe z šálku vyrobeného z čisté mědi naplněného večer předem. To propláchne trakt, vypláchne ledviny a stimuluje silnou peristaltiku. Není dobrý nápad začínat den čajem nebo kávou, protože tyto látky vyčerpávají energii ledvin, zatěžují nadledvinky, z dlouhodobého hlediska způsobují zácpu a jsou návykové. Pokud si chcete dát kávu nebo čaj, počkejte minimálně hodinu po vypití vody.

5. Vyprázdnění. Sedněte nebo ještě lépe dřepněte si na toaletu a vyprázdněte se. Nesprávné strávení jídla z předchozího večera nebo nedostatek klidného spánku tomu mohou zabránit. Nicméně vypití vody a usednutí na toaletu v určitý čas každý den pomáhá vyprazdňování regulovat.

6. Škrábání jazyka. Jemně si seškrábněte celý povrch jazyka zezadu dopředu tak 7 až 14 tahy odzadu dopředu. To stimuluje vnitřní orgány, pomáhá trávení a odstraňuje mrtvé bakterie.

7. Čištění zubů. Vždy používejte měkký zubní kartáček a svíravou, ostrou a hořkou zubní pastu nebo prášek.

8. Převalování oleje v ústech. Na posílení zubů, dásní a čelisti, zlepšení hlasu a odstranění vrásek z tváří dvakrát denně podržte v ústech teplý sezamový olej. Po krátkém podržení ho převalujte v ústech a pak ho vyplivněte a jemně si namasírujte dásně prstem. 

9. Žvýkání. Žvýkání brzy po ránu stimuluje játra a žaludek a zlepšuje trávicí oheň. Žvýkání hrsti orestovaných bílých nebo hnědých (ne černých) sezamových semínek posiluje zuby a pomáhá v případech ustupujících dásní. Po žvýkání si znovu vyčistěte zuby měkkým kartáčkem bez použití pasty nebo prášku.

10. Nosní kapky (nasja). Kápnutí teplého oleje do obou nosních dírek po ránu pomáhá zvlhčit nos, vyčistit nosní dutiny, posílit hlas a zlepšit zrak a mentální svěžest. Lehněte si na záda s polštářem pod rameny, abyste měli krk zakloněný dozadu. Pak si do obou nosních dírek kápněte po 3 až 5 kapkách oleje. Použít můžete například sezamový, slunečnicový či kokosový. Náš nos je vstupní branou k mozku, takže nosní kapky vyživují pránu a rozvíjejí inteligenci.
 

 

11. Aplikace oleje na tělo (abhjanga). Olejováním těla každé ráno si zlepšíte krevní oběh, pomáhá to udržovat pokožku měkkou a bez vrásek a pomůže vám to cítit se svěží celý den. Použít můžete sezamový, mandlový, slunečnicový, kokosový, hořčičný či kukuřičný olej. Vždy by měl být teplý.

12. Koupel. Koupel nebo sprcha je očistná a osvěžující. Odstraňuje pot, špínu a únavu a přináší energii tělu, čistotu mysli a posvátnost vašemu životu. Obecně je nejlepší ji provádět po abhjanze, aby byl veškerý nadbytečný olej z těla smyt.

13. Oblékání. Po sprše nebo koupeli si oblečte čisté šaty. Oblečení čistých šatů přináší krásu a počestnost a rozvíjí sebeúctu.

14. Vůně. Používání přírodních vůní nebo parfémů, například esenciálních olejů, přináší svěžest, půvab a radost. Tělu dododává vitalitu. Vhodné vůně jsou například hena, ambra, kadidlo, vetiver, santalové dřevo nebo jasmín.

15. Cvičení. Pravidelné cvičení zejména jógových ásan zlepšuje krevní oběh, sílu a vytrvalost. Pomáhá člověku uvolnit se a dobře spát a usnadňuje trávení a vyprazdňování.
Pravděpodobně nejlepší způsob fyzické aktivity pro všechny konstituce je chůze. Doporučovaná jsou i dechová cvičení (pránájáma). 

17. Meditace. Je důležité meditovat minimálně 15 minut ráno (a dalších nejméně 15 minut večer). Meditujte způsobem, na který jste zvyklí nebo zkuste jednoduchou a snadnou „meditaci prázdné mísy“.

Poté je čas na snídani. 

 

Zdroj: Vasant Dattatray Lad, M.A.Sc.: Učebnice ájurvédy - 3. díl - Obecné principy řešení a léčby nemocí (Redakčně upraveno, zkráceno.)

 

 


Meditace prázdné mísy


Existuje mnoho meditačních technik, ale prázdná mísa zklidňuje mysl, probouzí kundaliní-šakti a rozvíjí blažený stav vědomí.

Posaďte se pohodlně a tiše do pozice se zkříženýma nohama čelem k východu nebo severu, ruce položené na kolenou s dlaněmi otevřenými nahoru, jako prázdné misky. Uvolněte prsty, jako byste v každé ruce drželi misku. Lehce pootevřete ústa a jazykem se dotkněte patra za předními zuby.

Pouze sledujte pohyb svého dechu, který je objektem vnímání. Nezasahujte do svého dechu, jen nechte plíce dělat jejich práci bez jakéhokoli úsilí na vaší straně.

S pozorností zaměřenou na svůj dech si buďte vědomi špičky svého nosu a doteku vzduchu vstupujícího do nosních dírek. Seďte klidně a tiše a vnímejte pocit v nose. Zůstávejte si vědomi pohybu vzduchu dotýkajícího se nosních dírek. Vstupující dech má chladný dotek, zatímco vycházející dech je teplý.

Po zhruba pěti minutách následujte dech svou pozorností. Jděte se vzduchem do nosu, hrdla, plic, bránice a dolů za pupík, kde zažijete přirozenou „stopku“. Zůstaňte na zlomek sekundy na této „stopce“, pak sledujte výdech, jak prochází z břicha do bránice, plic, hrdla a ven nosem zhruba dvacet centimetrů před vaše nosní dírky, což je druhá „stopka“ mimo tělo.

Pohyb dechu je čas. Na těchto zastávkách se dech zastavuje a zastavuje se i čas a je tam pouze ryzí existence. Bůh je přítomen a vy jste obklopeni mírem a láskou. Ve chvíli, kdy necháte své plíce dýchat a stanete se jakoby prázdnou miskou, boží rty se vás mohou dotknout a vaše srdce naplní boží láska.

Bůh vlije svou lásku do vás. Většina nádob je plná ambicí, soupeření, myšlenek, pocitů, tužeb, zlosti, frustrace nebo strachu. Od nepaměti Bůh hledá prázdnou nádobu, do níž by nalil svou lásku.

Tuto meditaci provádějte 15 minut každé ráno a večer.

Můžete ji provádět také vleže na břiše. Spontánně setrvávejte na „zastávkách“ mezi nadechováním a vydechováním. Tam, kde se cítíte příjemněji, bez usilování zůstávejte. Zpočátku to bude jen na zlomky sekund, takže si nedělejte starosti, když se nic nestane. Jen tuto techniku poctivě provádějte přibližně rok, aniž byste cokoli očekávali. Po dnech a měsících budete zjišťovat, že se vaše setrvání na každé zastávce prodlužuje, až nakonec vnitřní a vnější zastávka splynou ve třetím oku a vše se odehrává ve vás.

Člověk by si měl myslet „nic by se nemělo stát“. Pak se vše děje samo od sebe. To je dovednost meditace v akci. Když se vaše zastavení přirozeně a bez úsilí zvýší na devadesát vteřin, dosáhnete osvícení. Pak uvidíte vnitřní světlo za třetím okem, modrou perlu, jež je krásným úsvitem na horizontu blaženosti. Toto je mocná technika, jež vede k pozastavení dechu a myšlení.

 

Zdroj: Vasant Dattatray Lad, M.A.Sc.: Učebnice ájurvédy - 3. díl - Obecné principy řešení a léčby nemocí (Redakčně upraveno, zkráceno.)

 

SEZNÁMENÍ S PRVNÍM DÍLEM UČEBNICE ÁJURVÉDY
DOKTORA LADA

Pokud vás ájurvéda v podání doktora Lada zaujala a chcete se o ní dozvědět víc, přečtěte si rozhovor s Janou Šimonovou pro Ayurvedic Breakfast.
Jana je ájurvédská terapeutka působící mimo jiné i v Maitree. Jedním z jejích učitelů je právě dr. Vasant Lad.
 

Tady je ukázka z rozhovoru:

Může se do knihy pustit i úplný začátečník bez znalosti jakýchkoli souvislostí?

Ano, může, i když nikdo takový vlastně začátečníkem není, protože úplný neznalec se k této knize nedostane. Většinou má už takový „začátečník“ vždy nějaké ponětí o ájurvédě, alespoň o ní slyšel nebo se s ní setkal na domácí půdě nebo při cestování ve spojitosti s jídlem, konzultací a ájurvédskými procedurami či při jógových setkáních. Každý si v ní totiž najde odpověď na své otázky. A to ve smyslu všech aspektů jeho života. Díky krásně vysvětlené dóšické teorii pochopí spoustu souvislostí mezi lidským tělem a vesmírem. Aplikace těchto třech principů – Váta, Pitta, Kapha – umožňuje pak čtenáři zjistit, jak si správně sestavit jídelníček, jaká činnost je pro něj vhodná, kdy a jak cvičit na základě jeho konstituce a další praktické souvislosti aplikovatelné do jeho života. Myslím si, že ucelenější knihu o základech ájurvedy na českém trhu nenajdete.

Celý rozhovor, který vedla šéfredaktorka Ayurvedic Breakfast Barbora Vojtová najdete tady:

SEZNÁMENÍ S PRVNÍM DÍLEM UČEBNICE ÁJURVÉDY OD DOKTORA LADA

 

 

 

 

Prožitkové semináře a kurzy

Akce, které vám pomohou přijmout sama sebe, mít naplněné vztahy a žít své poslání.

BRÁNY DOSPĚLOSTI

Intenzivní 7denní taneční workshop v Broumovském klášteře.

Adam Barley
25. - 31.10.2021

RESILIENCE

Jednodenní seminář o schopnosti projít krizovou situací a opět žít naplno.

Bhagat Zeilhofer
20.10.2021

SOMATOMY

Výcvik originální fúze technik tance a vědomého pohybu. 

Erik Iversen
30.9 - 3.10.2021